czwartek, 3 sierpnia 2017

Wielkie Konstrukcje - East Side Access

Nowy Jork jest jednym z najbardziej rozwiniętych miast na świecie pod każdym względem. Skala nakładów w infrastrukturę czy też budowę drapaczy chmur jest niesamowita. To miasto jest ciągłym placem budowy i kiedy myślicie, że nie da się już tutaj niczego wcisnąć to, za rogiem, już rozpoczyna się budowa kolejnych wieżowców. Dla mnie jednak, ważniejsze jest to co się dzieje pod powierzchnią ziemi. A tam od kilkunastu lat dzieje się bardzo dużo. 

East Side Access (ESA) jest projektem budowy nowego terminalu dla pociągów LIRR (Long Island Rail Road) zaraz pod najbardziej zatłoczoną stacją kolejową, Grand Central Station, z której korzysta codziennie 750.000-1.000.000 pasażerów. Jest to najdroższa inwestycja w historii Stanów Zjednoczonych, opiewająca na ponad 10 miliardów dolarów. Projekt ESA zakłada budowę dwóch wielkich grot (18 x 18 x 500m), w których mają się mieścić cztery perony, oraz budowę 8 tuneli po stronie Manhattanu oraz 4 tuneli po stronie Queens. ESA korzystać będzie z tunelu Manhattan-Queens zbudowanego jeszcze w latach '60. Inwestycja ma być oddana do użytku w roku 2022.

Źródło: mta.info
Źródło: mta.info

Źródło: wsj.net
Dzięki organizacji Young Professionals in Transportation | NY Chapter, miałem okazję zobaczyć na własne oczy co się dzieje po stronie Manhattanu. Codziennie pracuje tam około 2000 pracowników. Już zakończone są wszystkie drążenia tuneli i grot. Aktualnie budowana jest stacja, perony, schody i wszelkie instalacje. 

Procedury bezpieczeństwa są tam wyjątkowo surowe. Każdy z wizytujących, musiał przedstawić kopię paszportu na dwa tygodnie przed wizytą, aby przejść background check. Na miejscu był zakaz robienia jakichkolwiek zdjęć. Jedynie na koniec, w specjalnie wydzielonym miejscu, zrobiliśmy sobie zdjęcie grupowe (którego jeszcze nie dostałem..).

Widoku tego co się tam dzieje nie da się opisać, dlatego też, posłużę się oficjalnymi zdjęciami MTA:
Żródło: flickr.com

Wszystko zostało wydrążone w skale, która ma nazwę Manhattan Schist. Najpierw postały tunele a potem groty. Dlaczego tak? Całość wyrobu z grot została transportowana tunelami do Queens. Na Manhattanie nie byłoby możliwe wydobywanie i transportowanie materiału. Byłoby to po protu za drogie. 

Żródło: flickr.com
Dwa tunele u góry będą prowadziły do peronu na górnym poziomie, a dolne do dolnego. Pomiędzy nimi, znajdzie się pasaż, w którym pasażerowie będą mogli dostać się na peron w górę, lub w dół.

A tak już ma wyglądać gotowa stacja (dolny poziom).  Źródło: mta.info

I tak, inwestycja East Side Access ma się zakończyć w roku 2022, zwiększając liczbę pasażerów obsługiwanych w Grand Central o kolejne 162.000! Tak jak wspomniałem, jest to największa inwestycja w historii USA, a jak spytacie na ulicy, typowego Kowalskiego, czyli Average Joe, czy słyszał o ESA to pewnie powie, że nie. Większość mieszkańców nie ma pojęcia co się dzieje 45 m pod ulicami Nowego Jorku. A wszystko to dlatego, że niczego nie widać, niczego nie słychać. Pewnego dnia, Joe uda się na Grand Central i zobaczy cały projekt w pełnej okazałości. I chyba to jest całe piękno projektów takich jak East Side Access.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz