sobota, 8 lipca 2017

Fulbright Youth Mentoring Initiative

Fulbright New York Chapter zorganizował spotkanie uczniów szkół średnich z pobliskich szkół wraz ze studentami oraz absolwentami programu Fulbright. Wraz z sześcioma innymi stypendystami zostałem zaproszony, aby uczestniczyć w "International Day", w ramach którego mieliśmy uświadomić młodym uczniom o tym czym jest Fulbright i jakie niesie korzyści. 

Wszystko to było zorganizowane w ramach "High School Writers program", szkoły letniej dla młodych pisarzy. W czasie zajęć większość czasu spędzali pisząc i analizując wiersze i eseje. Co ciekawe, wiele z wierszy, które tam czytali było autorstwa polskich poetów: Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza oraz Zbigniewa Herberta. Jeden z prowadzących podszedł do mnie i poprosił mnie o przeczytanie wiersza "Koniec i początek" Wisławy Szymborskiej. Mieli oni oczywiście angielskie tłumaczenia, ale byli ciekawi jak brzmi ten wiersz w języku polskim.

W trakcie całego dnia towarzyszyliśmy uczniom w ich zajęciach pisarskich, lunchu, a na sam koniec naszego spotkania zorganizowany został panel Q&A, podczas którego odpowiadaliśmy na pytania uczniów dot. studiowania za granicą, naszych przygód i doświadczeń z dala od przyjaciół i rodziny etc. Razem ze mną w panelu uczestniczyli studenci z Chile, Armenii, Wielkiej Brytanii, Nigerii, Azerbejdżanu oraz Stanów Zjednoczonych (wymiana w Bułgarii).


Uważam, że takie spotkania są niezwykle ważne dla tych młodych ludzi. Istotna jest wiedza na temat możliwości wyjazdów studenckich za granicę. Sam, kiedy byłem w szkole średniej, nie miałem zielonego pojęcia o takich programach jak Erasmus czy Fulbright. Wszystkiego dowiadywałem się na ostatnią chwilę. Cud, że udało mi się pojechać na dwie wymiany. Ale wiele osób dowiaduje się o nich za późno i traci szansę na wyjazd. Dlatego też, w Polsce powinniśmy korzystać z doświadczeń polskich studentów, którzy mają za sobą wymiany zagraniczne,  i zapraszać ich na takie spotkania. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz