Nazwa przedmiotu jest jednocześnie nazwą mojej specjalizacji, także wybór tego przedmiotu niejako był prosty. Przedmiot wykłada prof. Nasri Munfah, który jest jednocześnie "Senior Vice President - Director of Global Tunneling" w firmie WSB Parsons Brinckerhoff. Ten kurs wybrało jedynie 7 studentów. Zdziwiło mnie trochę małe zainteresowanie tą tematyką, ale przynajmniej może łatwiej będzie w przyszłości o pracę :)
Kurs obejmował opis każdej, stosowanej obecnie, metody drążenia tuneli: Drill and Blast (Metody górnicze), NATM - New Austrian Tunneling Method (Metody górnicze), Cut-and-cover (Metody odkrywkowe), TBM (Metoda tarczowa). Przy każdej metodzie opisane zostały wymagane badania gruntów i skał, technologia, sprzęt i wyposażenie końcowe tuneli.
Na tym kursie nie było ani Midterm, ani Final. Do napisania za to mieliśmy 3 eseje oraz 2 prace domowe. Eseje na 5 stron każdy, dotyczące budowy tuneli. Wszystkich tematów nie pamiętam, ale za to mogę wymienić te, o których ja pisałem:
1. Resiliency of Tunnels
2. Ground Improvement for Soft Ground Tunnels: Permeation Grouting, Compaction Grouting and Compensation Grouting Methods.
3. Stormwater Management and Road Tunnel (SMART), Kuala Lumpur, Malaysia.
Ostatni temat był pracą końcową, Każdy z nas otrzymał projekt tunelu, który należało opisać pod względem technologii wykonania, warunków gruntowych, wyzwań projektowych i wykonawczych. Do jednego z dwóch pierwszych esejów należało także wykonać prezentację 15 minutową. Na każdy esej mieliśmy 2 tygodnie czasu.
Natomiast prace domowe były zadaniami obliczeniowymi i projektowymi. W pierwszej należało sprawdzić wymagania AASHTO co do wymiarów minimalnych wewnętrznych w tunelach drogowych i zaprojektować tunel w technologii Cut-and-Cover. Należało obliczyć wymagane grubości ścian, podać wszystkie wymiary wewnętrzne i zewnętrzne oraz przedstawić wymagane wyposażenie tuneli wraz z umiejscowieniem (lampy, znaki, droga ewakuacyjna, wentylacja itp.). W drugiej pracy domowej, na podstawie wyników badań skał i wymiarów tunelu, należało sklasyfikować tunel (Q-system, RMR), podać metodę drążenia oraz wsparcia ścian tunelu.
Ten kurs nie wymagał pisania żadnego egzaminu, co oszczędziło nerwów, ale za to nie powiem, żeby nie był wymagający. Na każde zajęcia należało przychodzić przygotowanym, ponieważ profesor przepytywał studentów i sprawdzał, czy spojrzeliśmy do notatek. A przy 7 osobach w klasie to szybko można było to zweryfikować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz