piątek, 27 stycznia 2017

CV & Resume

Starając się o studia w USA, jednym z wymagań w procesie rekrutacji jest złożenie CV/Resume. Każda część naszej aplikacji powinna być przygotowana najlepiej jak tylko można, dlatego też chciałbym pokazać jak wyglądają te dokumenty, co należy na nich umieszczać, a co nie. 

Tak wyglądało moje CV w momencie wysyłania aplikacji:
Moim zamysłem było to, by moje CV było efektowne, ale bez przesady, bez jakiś zbędnych "bajerów". Do przygotowanie CV użyłem Portable Adobe Illustrator. Było moje zdjęcie, specjalne linie, ładne czcionki, flagi przy językach obcych, nawet poziom zaawansowania w różnych programach. Z perspektywy czasu to średnio mi się to już podoba, ale rok temu byłem z tego zadowolony. Szczególnie te paski zaawansowania...Bo niby w jaki sposób zmierzyłem swój poziom? Ale wygląda ładnie, schludnie. Przynajmniej tak mi się wydawało. 

Przyjęli mnie na Columbię to chyba, aż tak źle nie było. Generalnie to osoby rekrutujące nie spodziewają się tego, iż masz pojęcie jaki format CV czy Resume stosuje się w Stanach i starają się nie zwracać uwagi na wygląd czy formę, tylko treść.

W Stanach przy aplikowaniu o pracę czy na studia, w większości, stosuje się Resume. Jest to dokument, który musi zwięźle przedstawiać tylko najważniejsze informację: wykształcenie, doświadczenie zawodowe, projekty, publikacje, umiejętności. W USA nie można dyskryminować nikogo ze względu na wygląd, dlatego też nie umieszcza się zdjęć, oraz ze względu na wiek, dlatego nie musimy umieszczać daty urodzenia. Resume powinno zmieścić się na jednej stronie formatu Letter, czyli 8,5 x 11 cala. Amerykańskie drukarki mają papier takiego formatu i nasz format A4 może być zmniejszony lub przycięty przy wydruku. 

Resume to generalnie tekst, nic więcej. Wielkość czcionki 10-11, wąskie marginesy, jednolite formatowanie. Najlepiej jak dokument jest wypełniony "po brzegi", tak aby nie było pustych miejsc (jeżeli takie są, to możemy się pobawić z odpowiednim formatowaniem). Ważne również, aby nasze imię i nazwisko było odpowiednio powiększone i widoczne. Dane osobowe to jedynie adres zamieszkania, adres e-mail i nr telefonu. Można również dodać adres profilu na LinkedIn. Żadnych stanów cywilnych, wieku, znaków zodiaku czy czego tam jeszcze :)

Przy wykształceniu, przy każdej uczelni należy wypisać 'Relevant Coursework', czyli przedmioty, które według Was są istotne i związane ze studiami, o jakie aplikujcie. Należy wypisać również stypendia, jeżeli takie kiedyś otrzymaliśmy. 

Co do opisywania doświadczenia zawodowego to polecałbym każde praktyki czy pracę, już w zawodzie (nawet na cały etat), opisywać jako intern. Tutaj każda praca w czasie studiów to intern. To już taka rada jakby ktoś może wysyłał również podanie o pracę.

Koniec końców, tak wyglądało moje Resume:

Jeśli ktoś z Was chciałby zrobić swoje Resume na bazie mojego to można go pobrać w formacie .docx .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz