czwartek, 5 stycznia 2017

Przedmioty: Geotechnical Engineering Fundamentals

Geotechnical Engineering Fundamentals jest czwartym i ostatnim przedmiotem, który robiłem w tym semestrze. Przedmiot był prowadzony przez prof. Hoe Ling'a, który w swojej karierze oprócz pracy na Columbia University, wykładał także na University of Tokyo, University of Delawere i na Harvard University. 

Kurs jest podsumowaniem wszystkich podstawowych informacji na temat fundamentowania i mechaniki gruntów. Obejmował:
  • właściwości gruntów i skał, 
  • nośności fundamentów bezpośrednich (Meyerhof, Terzaghi), 
  • osiadanie fundamentów bezpośrednich (Boussinesq, Newmark, metoda 2:1),
  • nośność pali (Meyerhof, Vesic, Janbu),
  • nośność i osiadanie fundamentów palowych,
  • stateczność zboczy,
  • mury oporowe,
  • ścianki szczelinowe,
  • wsparcie ścian wykopu.
Z powodu, iż Profesor pochodzi z Japonii, to duża cześć przykładów analizowanych na zajęciach pochodziła z tego regionu. 

W czasie trwania kurs do zrobienia były 3 prace domowe, Midterm oraz projekt końcowy z prezentacją. Prace domowe dotyczyły zagadnień omawianych na zajęciach i były zadaniami obliczeniowymi (nośność pali, nośność fundamentu) i powiedzmy, że nie sprawiały większych trudności. Midterm jednak zaskoczył nas wszystkich. Na zajęciach poznawaliśmy podstawy i trzeba je teraz było skonfrontować z prawdziwym projektem. Do zaprojektowania mieliśmy fundament pod 'krzywą' wieżę w Pizie. Przy danych obciążeniach i warunkach gruntowych należało zaprojektować fundament pierścieniowy na palach. No nie przypominało to niczego co zostało zaprezentowane na zajęciach. Był to test, w którym to Profesor sprawdzał w jaki sposób studenci, znając podstawy fundamentowania, podejdą do tego problemu. Na wszystko mieliśmy 2 godziny. Midterm był na zasadzie 'open book', czyli ze sobą mogliśmy mieć wszystko. 

Final został zastąpiony projektem. Do zrobienia była analiza fundamentów pod Millenium Tower w San Francisco. Aktualnie toczony jest spór wokół tej budowy, ponieważ ten wieżowiec osiada dużo bardziej niż się tego spodziewano i przechyla się na jedną stronę. 

Wybór tych dwóch konstrukcji chyba nie był przypadkowy,
Założono osiadanie 12 cali w całym okresie użytkowania, a już po ośmiu latach zaobserwowano osiadanie 16 cali. W sąsiedztwie do Millenium Tower zaczęto budowę stacji linii metra i dlatego też oskarżono generalnego wykonawce o spowodowanie osiadania w Millenium Tower. Rzecz w tym, że w momencie rozpoczęcia prac przy stacji metra budynek już osiadł dużo więcej niż się tego spodziewano. 

I dlatego też, w naszych projektach mieliśmy wykazać, kto ma rację i jaki jest powód tak dużego osiadania. Na ostatnich zajęciach należało przedstawić wyniki swojej analizy w formie prezentacji.

Schemat fundamentu pod Millenium Tower
Co wydaje mi się istotne, nie zostały narzucone żadne wymagania co do projektu. Przedstawione zostały dane i należało samemu wybrać metodę obliczeniową oraz posłużyć się oprogramowaniem komputerowym. Wydaje mi się, iż jest to bardziej efektywna metoda pracy studentów. Każdy student podejdzie do tego problemu inaczej, dlatego też nie ma możliwości oddania dwóch podobnych prac i otrzymania dokładnie takich samych wyników. To sprzyja pracy indywidualnej i uniemożliwia kopiowania projektów. 

Już 17 stycznia początek nowego semestru. Na razie jestem w trakcie wyboru przedmiotów i ich konsultacji z moim doradcą (advisor), którym jest nie kto inny jak prof. Hoe Ling :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz