niedziela, 25 września 2016

Praca na kampusie. Wiza J-1.

Aby wyjechać na studia do Stanów Zjednoczonych trzeba, poza dostaniem się na uczelnie, ubiegać się o wizę. Jest wiele różnych rodzajów wiz, ale do studentów, zarezerwowane są wizy F-1 oraz J-1. Jeżeli ktoś podróżuje z współmałżonkiem to analogicznie dostaje się wizy F-2 lub J-2. 

Jestem na wizie J-1, czyli wizie przeznaczonej dla osób, które podejmują studia i są sponsorowane przez placówki oświatowe lub organizacje typu non-profit. W moim przypadku jest to stypendium Fulbright'a. Takie stypendium wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami. W skrócie, moje prawa i ograniczenia wyglądają następująco. Moje studia trwają 1,5 roku, czyli do grudnia 2017. Po tym czasie mogę wydłużyć mój pobyt o kolejne 18 miesięcy Curricular Practical Training tzw. "praktyki". Jednak, aby to uczynić na kilka miesięcy przed ukończeniem studiów powinienem mieć już załatwioną pracę.

Jeśli chodzi o pracę w czasie roku akademickiego, to jest możliwa taka sytuacja, lecz jedynie do 20h tygodniowo. Powinna być to praca na kampusie. Z uzyskaniem zgody na pracę poza kampusem mogą być problemy. Jaką pracę można wykonywać na kampusie?

Mamy swój własny serwis ogłoszeniowy, na którym tylko studenci Columbii mogą aplikować o pracę. I tak możemy starać się o pracę w bibliotece, w laboratorium, na siłowni, w barach, w administracji wydziału i na basenie. Wynagrodzenie mieści się w granicach $8-20.

Jako, że mam kilkuletnie doświadczenie pracy jako ratownik wodny to postanowiłem spróbować swoich sił i aplikować o pracę na basenie. Okazało się, że certyfikaty i uprawnienia zdobyte w Polsce nie są akceptowane tutaj, dlatego musiałem odbyć kurs ratownika. I tu był ukłon w moją stronę, ponieważ mogli mi kazać robić cały kurs od nowa, ale poprzez rozmowę dało się przekonać głównego ratownika, że jakieś pojęcie to ja mam o ratownictwie, i mogłem odbyć jedynie recertyfikację.

Recertyfikacja kosztuje $110 i składa się z testu ABCD, ćwiczeń praktycznych z RKO (resuscytacji krążeniowo-oddechowej) na manekinach oraz ćwiczeń w wodzie. Wszystko trwa łącznie 2 godziny. Certyfikat wydawany jest tego samego dnia elektronicznie. 


Na basenie uczelnianymi można pracować codziennie na dwóch zmianach 12-2.30pm lub 7-9.30 +15min przed i po. W pozostałych godzinach mają miejsce zajęcia sekcji pływackiej lub nurków, także nie ma potrzeby pracy ratowników, ponieważ sami to sobie zapewniają.

Teraz jedynie pozostało mi czekać na otrzymanie oficjalnego pozwolenia i mogę zacząć pracować :).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz