Tak jak to było po poprzednim semestrze, tak i teraz, postaram się opisać przedmioty, które robiłem w semestrze wiosennym 2017. W zakończonym właśnie semestrze robiłem 4 przedmioty: Experimental Soil Mechanics, Theory and Practice of Virtual Design and Construction, Geotechnical Earthquake Engineering oraz Prevention & Resolution of Construction Disputes. Na początek chciałbym opisać przedmiot Theory and Practice of Virtual Design and Construction.
Kurs był prowadzony przez architekta z firmy Turner Construction, Jonathana H. David. Kurs ten obejmował tworzenie, analizę oraz zarządzanie technologią BIM (Building Information Modeling), co po polsku tłumaczy się jako 'modelowanie informacji o budynku'. W uproszczeniu jest to tworzenie modeli budynków, konstrukcji w 3D, wprowadzając również informację o harmonogramie całej budowy (czas - 4D), kosztorysowaniu (5D) oraz zarządzaniu obiektami (6D). Jest to najnowszy trend w budownictwie, gdzie odchodzi się już od projektowania jedynie w 2D. Teraz przed rozpoczęciem budowy można zobaczyć cały obiekt, łącznie z przeróżnymi instalacjami wentylacyjnymi, kanalizacyjnymi, elektrycznymi. Przy pomocy np. Autodesk 360 Glue wykonuje się 'Clash Detection', czyli sprawdzenie konfliktu różnych systemów. Program sam wyszukuje miejsc gdzie instalacje się krzyżują i pokazuje nam te miejsca.
Podczas tego kursu poznaliśmy szereg różnych programów: Autodesk Revit, BIM 360 Glue, Autodesk Navisworks, Synchro, Rhino. Już na pierwszych zajęciach dostaliśmy za zadania zrobić model 3D całego piętra szkoły średniej w Nowym Jorku, na podstawie planów 2D, pomijając to, iż większość z nas nie miała jeszcze styczności z tym programem. I tak, parę tygodni mieliśmy takie 'stany zaawansowania' z Revit'a, podczas których prowadzący oceniał nasze umiejętności.
Kolejną częścią tego przedmiotu była wizyta na budowie, która stosuje technologię BIM. W związku z tym, iż nasz prowadzący jest pracownikiem firmy Turner Construction to wizytowaliśmy oczywiście ich budowy. Byliśmy podzieleni na 5-osobowe zespoły i każda miała wybrany inny obiekt. Mojej grupie przypadł szpital Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSKCC) u zbiegu ulic 74. i FDR Drive.
Model 3D obiektu MSKCC (na biało) |
Stan budowy w dniu wizyty |
Podczas wizyty mogliśmy zobaczyć jak zespół BIM pracuje i jak rozwiązuje problemy już na budowie. Mieliśmy umówione spotkanie z kierownikiem zespołu, który przez 3 godziny opowiadał nam o pracy z BIM i odpowiadał na nasze pytania. Po wizycie mieliśmy do wykonania raport, w którym musieliśmy opisać zasadę działania, koordynacji i wykorzystania BIM na tej budowie. I to był pierwszy projekt grupowy.
Drugi projekt grupowy polegał już na wykorzystaniu oprogramowania BIM. Nasza grupa otrzymała już gotowy model całego budynku oraz harmonogram budowy, kosztorys i wiele innych dokumentów. Na ich podstawie mieliśmy połączyć różne modele 3D w programie Synchro, wykonać symulację budowy, zgodnie z załączonym harmonogramem. Symulacja budowy zawierała elementy tymczasowe jak dźwigi, żurawie, koparki, rusztowania, samochody dostawcze. To był taki film typu 'time-lapse' przedstawiający proces budowy od wykopu do wykończenia całego budynku. Dodatkowo, należało , na podstawie obmiaru budowy (quantity takeoff), oszacować koszt inwestycji.
Po każdym w tych projektów grupowych mieliśmy do wykonania raport oraz prezentację 25 min. Zajęcia trwały 3 h, raz w tygodniu, ale jak widać roboty podczas semestru było sporo. Ze względu na zakaz publikacji jakichkolwiek materiałów czy zdjęć firmy Turner, zamieściłem jedynie zdjęcie budowli z zewnątrz, wykonane w czasie naszej wizyty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz