Tak więc, tak jak mówiłem wcześniej, chciałbym przedstawić po kolei przedmioty jakie robiłem w tym semestrze. Chciałbym zacząć od przedmiotu, który w ogóle nie pokrywa się z moją specjalizacją (Tunnel Design & Construction). Z ciekawości i ze względu na poszerzenie trochę swoich zainteresowań zdecydowałem się Design of Large Scale Bridges.
Jest to przedmiot prowadzony przez prof. Theodore P. Zoli, który jest National Bridge Chief Engineer w firmie HNTB w Nowym Jorku. Tytuł inżyniera uzyskał na Princeton University, a magistra na California Institute of Technology. Od 1990 roku pracuje w zawodzie i aktualnie jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych osób w swojej branży.
Mogę powiedzieć, że Design of Large Scale Bridges jest to przedmiot "autorski" tego Profesora, ponieważ wiedza, którą przekazuje bazuje na jego ogromnym doświadczeniu. Nie ma żadnej książki czy podręcznika do tego przedmiotu. Nikt inny nie poprowadził by tego przedmiotu w taki, a nie inny sposób. Zajęcia obejmują zagadnienia, z którymi Profesor zmagał się w swojej karierze zawodowej, także wszystko bazuje na prawdziwych projektach, którą były lub są obecnie w realizacji. Każda prezentacja ukazana podczas tego kursu była kiedyś użyta na konferencji, lub przy realizacji danego projektu. Dużą zaletą tego kursu jest to, iż każdy, bez względu na swój 'background', poziom czy zainteresowania (konstrukcje stalowe, betonowe, geotechnika, drogi itp.) może bez problemu uczestniczyć w tych zajęciach i na pewno wyniesie coś dla siebie.
Przez pierwsze 7 tygodni odbywały się 'wykłady'. Przedstawiane były różne aspekty budowy mostów o dużych rozpiętościach, głównie mostów wiszących i podwieszanych, takie jak design, optymalizacja, proces budowy, transport, utrzymanie, produkcja elementów konstrukcyjnych. Na przykład, na konstrukcjach stalowych uczymy się jak optymalizować elementy konstrukcyjne (belki, dźwigary) tak aby 'na styk' wytrzymały zakładane obciążenia. W rzeczywistości to nie ilość zużytej stali czy betonu wpływa na całkowity koszt inwestycji. Tak więc, uczyliśmy się jak projektować most by był łatwy do wykonania, elementy były dopasowane do sposobu transportu (barka, tir) i na tyle 'poręczne' by dostępny sprzęt (dźwig, żuraw) mógł sobie z nimi poradzić. Taki trochę szerszy pogląd na cały proces budowy. Ten przedmiot nie wymagał przeliczania wytrzymałość danych elementów konstrukcji, a całego 'systemu', czyli mostu jako całość.
Podczas tych pierwszych tygodni za zadania domowe mieliśmy sprawdzić np, max obciążenia i wymiary jakie można przewozić legalnie po drogach publicznych w swoim kraju czy też max zasięg i obciążenie żurawia. Kolejna część zajęć to był projekt grupowy. Należało się dobrać w grupy 5-6 osobowe i wybrać projekt mostu, którym jesteśmy zainteresowani. Do wyboru były mosty dla pieszych, mosty wiszące, mosty podwieszane. Były to prawdziwe projekty, do których mieliśmy umożliwiony dostęp do dokumentacji. Należało w tym samym miejscu zaproponować kilka alternatyw, przeprowadzić obliczenia i wymodelować w programie SAP2000 i ostatecznie wybrać jedno najlepsze rozwiązanie.
Na wykonanie mieliśmy tak naprawdę 1,5 miesiąca, co było dość krótkim okresem. W ciągu semestru nie ma żadnego sprawdzenia zaawansowania, ale za to są 'spotkania projektowe' na uczelni lub w siedzibie firmy HNTB w Empire State Building, co było dla nas też ciekawą sprawą. Firma znajduje się bowiem na 86 piętrze i widok z z takiej wysokości jest niesamowity. Ostatnie dwa tygodnie semestru to tak naprawdę ciągłe spotkania w pracowni komputerowej, niekiedy do późnych godzin.
Widok z Empire State Building |
Zaliczeniem jest prezentacja swojego projektu (20 min + 10 Q&A*) oraz raport (do 50 stron). Nie ma żadnego egzaminu czy kolokwium. Tak, że tyle wiedzy można wynieść z tego projektu, ile sami włożyliśmy w niego zaangażowania.
Poniżej parę ujęć i video z naszej prezentacji:
Cable Loss (Utrata kabla):
* Q&A - Questions & Answers (Pytania i Odpowiedzi)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz